„Maradjunk párbeszédben, értsük meg egymást, hiszen nem vagyunk ellenségek, nem vagyunk ellenfelek! Barátok vagyunk, testvérek vagyunk. Azért élünk ezen a földön, hogy megvalósítsuk valahogy azt a szeretetet, amiről Jézus egyébként ténylegesen beszél. Ennek a szeretetnek az első lépése a párbeszéd. Köszönöm ezt nektek, köszönöm, hogy vagytok!”

Ez a néhány mondat Hodász András atyától hangzik el egy videója végén. Hozzáállása kulcs az emberi kapcsolatokban, főleg, ha megosztó témában szeretnénk előrelépni. A videó egy válaszvideó válaszvideója, jelen esetben kulturált párbeszéd folyik ellentétes nézőpontok között: Hodász András (Papifrankó) és Osváth Zsolt (ZSHOW time) saját youtube csatornájukon reagáltak egymás videóira a család, a homoszexualitás és az örökbefogadás témáival kapcsolatban.

A videóban szó van a Biblia tanítása szerinti szerelemről, házasságról, döntésről és hűségről, de előkerül a melegség, a cölibátus és a pedofília is. A családot a Szentháromsághoz hasonlító eszmény áll az egyik oldalon, de szerintem az a gyerek, aki családi kötődés nélkül él például nevelőotthonban, nem tud mit kezdeni a Szentháromsággal ilyen értelemben. Vele együtt a csonka családokban felnövő gyerekek sem ezt az állapotot élik meg. Nem az ideával van baj, hanem azzal, ahogy a jelenleg törvényben rögzített és fenntartott rendszer, tiltva az egyedülállók örökbefogadását, még tovább bent tartja az örökbeadható gyerekeket az otthonokban. Tehát említheti András atya a kemény jézusi szavakat, de a kérdés az, hogy mi mit teszünk a kőkemény élethelyzetekért, azokért a gyerekekért, akik már világra jöttek és nem csak vegetálni hivatottak, hanem szeretetben felnőni.

A család mint fogalom ma azért keresi saját jelentését, azért próbálja definiálni önmagát, mert mélyponton van, jelenleg már nem tölti be azt a sejtszerű feladatát, amelyre hivatott. Ez a válság többrétegű, és társadalmi szempontból messzire nyúlik: az emberi jogok, a nők és a gyerekek jogai nagy változáson mentek át pl. az elmúlt százhúsz évben, a feladatok és hatáskörök ma már másképp oszlanak meg a családon belül, mint száz éve. Jelenleg maga az egyén keresi identitását: ki vagyok én? Mikor, hogyan, miért alakul saját magammal és a másik emberrel a kapcsolatom? S a témához visszakanyarodva: ki vagyok én, mint férfi, mint nő egy családban? Mihez van képességem és mihez van jogom? Épp ezért az, ami most zajlik, egy várható újratervezése a családnak, elméleti és gyakorlati síkon egyaránt.

De mi a helyzet közben a gyerekekkel? Ha józan ésszel belegondolok abba, hogy milyen a nevelőotthonok mentális, érzelmi és fizikai világa, akkor azt mondom, hogy minden ott élő gyermek egy társadalmunk által magára hagyott Vuk. Azt vallom, hogy a család a férfi-nő házasság kiteljesedése, amire készülni lehet és kell, de egy megszületett gyermek sorsa teljesen más, hiszen már itt él közöttünk és úgy kell döntést hoznunk róla és érte, hogy tudjuk: ő minden stabil kötődés nélkül töltött nappal szegényebb lesz. Biztos, hogy vannak olyan emberek, akiket meleg párok neveltek fel, én kíváncsi lennék arra, hogy ők mit mondanak ebben a témában.

A Válaszonline készített ebben a témában egy vitainterjút Hodász András katolikus pappal és Mészáros Györggyel, aki neveléstudománnyal foglalkozó kutató (korábban szerzetes volt) és meleg egyedülállóként fogadta örökbe és neveli kisfiát. Megéri elolvasni, mert bár a véleménykülönbségek nem oldódtak fel, mégis kulturáltan vitáztak. Így érdemes folytatni a kommunikációt, pont azért, hogy „maradjunk párbeszédben, értsük meg egymást, hiszen nem vagyunk ellenségek, nem vagyunk ellenfelek! Barátok vagyunk, testvérek vagyunk”!

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Új város

Új város

Jezsuita bloggerek

Új ifjú