A digitális kompetencia fontossága

„Az olyan ember, aki nem ért a számítógéphez, a XXI. században analfabétának fog számítani.” - írja Teller Ede 1990-ben. A digitális pedagógia és a digitális írástudás fogalmainak és jelentéseinek kibontása előtt fontos azzal kezdeni, hogy napjainkra megjelent egy új kompetencia, amely elvárt és meghatározó szerepet tölt be mind az iskolaévek alatt, mind a munkaerőpiacon: ez a digitális kompetencia.

A digitális kompetencia olyan elvárásokat foglal magába, mint például „...az elektronikus média magabiztos és kritikus alkalmazása munkában, szabadidőben és a kommunikáció során. E kompetencia a logikus és kritikus gondolkodáshoz, a magas szintű információkezelési készségekhez és a fejlett kommunikációs készségekhez kapcsolódik. Az információs és kommunikációs technológiák alkalmazásával kapcsolatos készségek a legalapvetőbb szinten a multimédiás technológiájú információk keresését, értékelését, tárolását, létrehozását, bemutatását és átadását, valamint az internetes kommunikációt és a hálózatokban való részvétel képességét foglalják magukban.” (forrás: ofi.hu)

Már évek óta jól észlelhető, hogy az állandóan változó világ tendenciáit majdhogynem képtelenség követni és utolérni, ezért fontos tudatosítani, hogy folyamatos és állandó tudásbővítésre és információszerzésre van szükség. Tehát a digitális kompetencia szerepe meghatározó és az életben való boldoguláshoz már-már nélkülözhetetlen.

A digitális pedagógia sokrétű jelentése

„A digitális pedagógiát, mint fogalmat, a lehető legtágabb értelemben, minden olyan hagyományos vagy konstruktív pedagógiai, tanulási, tanítási folyamatra, módszerre használjuk, mely során számítógépet, informatikai eszközt is(!) használ a tanuló, a pedagógus.” (forrás: tankonyvtar.hu)

A digitális kompetenciával párhuzamosan látjuk, hogy számos alkalmazás, szoftver, weboldal és különböző eszköz elérhető, amely támogatja a tanítási-és tanulási folyamatot. Létezik már online teszt vagy dolgozat, amelyhez csak számítógép, tablet vagy okostelefon szükséges, és persze internet-hozzáférés. Bár elsőre úgy tűnhet, egy ilyen online dolgozat helyettesíti a pedagógust, inkább csak arról van szó, hogy az online tér is egy lehetőség a tanulásra. A digitális pedagógia tehát nem öncélú okoseszköz-nyomogatásból áll. A digitális pedagógia kiterjed minden olyan eszközhasználatra, amely során informatikai eszközt használunk tanulásra vagy tanításra. Relevánsak lehetnek ezek az eszközök és a lehetőségek, hiszen jóval több szemléltető anyagot lehet bemutatni a tanulók számára, mint ilyen eszközök használata nélkül. Ez nem csupán az új ismeretszerzéshez, tudásbővítéshez praktikus, hanem mint inspirációs eszköz is rendkívül fontos lehet az oktatásban. A prezentációtól elkezdve virtuális séta egy múzeumban, vagy videók, hiperlinkek, hipertextek, kvízek, tesztek kitöltésére is lehetőség van a digitális pedagógiai alkalmazásoknak köszönhetően. Ezeknek a használatához azonban szükség van a digitális írástudás készségrendszerére.

A következő részben a digitális írástudásról lesz szó részletesebben és arról, hogy miért hasznos elsajátítani ezt a készségrendszert. Látni fogjuk majd, hogy ez nem csak a fiataloknak adatik meg, hanem bármilyen korosztály elsajátíthatja.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Új város

Új város

Jezsuita bloggerek

Új ifjú