A digitális nemzedék körében népszerűek az influencerek, vloggerek, bloggerek, Instagram-hírességek. Mi lehet az oka, hogy a mai tizen- és huszonévesek folyamatosan videókat, blogokat, közösségi médiát néznek? Mi történik ezeken a felületeken, ami olyan nagyon megragadja őket? A kérdések összetettek, de kísérletet szeretnék tenni, hogy csokorba gyűjtsem az összetevőit. Sétáljunk egyet kézenfogva a digitális nemzedékkel!

Az influencerekre - magyarul véleményvezérekre - óriási figyelem irányul. Ezek az influencerek gyakran olyan tartalmakról osztanak meg gondolatokat, amelyek az adott korosztályokat egyébként is foglalkoztatják, specifikusak, mint például számítógépes játékok, filmek, identitás, szépségápolás, oktatóanyagok és még millió terület. Az influencerekre jellemző az egyedi stílus, az őszinte hangvétel és a humor. A húszas éveik közepe-vége felé járó kortársaim bizonyára ismerik a szókimondó, de igazán szerethető humorú Szirmai Gergely filmes kritikáit, de a tizenévesek körében már Pewdiepie a népszerűbb, aki régebben játékokat véleményezett, most már inkább mémekkel foglalkozik. Vagy a Life of Boris srác, a szláv kultúra nagykövete, aki a szuper cuki cicájának saját kezűleg készített szuper menő usankát.

A napokban találkoztam Carnor csatornájával, azaz Orosz Szilárddal. Videóiban a rajzolás iránti szeretetéről vagy épp a Star Warsról mesél. Arról is készített videókat, hogy miért nem készít videókat. (Bármilyen paradoxként is hangzik.) És a legérdekesebb - számomra - hogy arról is mesél, hogy miért keresztény. Mesél Istenről. Videóit hatalmas igényesség, humor és rendkívüli őszinteség jellemzi.

Bár a blog inkább az írás-olvasás és a lassabb megosztás-befogadás műfaja, mégis a blog-kultúrának legalább olyan nagy múltja van, mint a leghíresebb videómegosztó oldalnak. A Szólj Be a Papnak! nevű blog első hallásra, bevallom, nem volt túl rokonszenves. (Leginkább a “szólj be” szóhasználat, a nagyvárosi szleng stílus miatt.) De közelebbről megnézve kiderült, hogy igazán értékes tartalmakkal rendelkezik a blog. Írnak a böjt lényegéről, böjt-challengere invitálnak, szó esik természetvédelemről vagy éppen death metalról. Sokszínű blog, amely egy olyan debreceni közösséget takar, akik beszélgetős vitaesteket is szerveznek kávézókba, kocsmákba, vagy akár fesztiválokra. Biztatnak mindenkit, hogy bátran merjenek kérdezni, felszólalni egy-egy téma kapcsán, tehát merjenek “beszólni.”

Sok izgalmas és szórakoztató tartalom kering a világhálón és nehéz szűrni. Melyikre szánjak időt? Kit vagy mit kövessek? Nehéz kérdés, de itt is - mint annyi minden másnál - érdemes a szívünkre és a belső hangra hallgatni, arra a bizonyos megérzésre. Tulajdonképpen a digitális nemzedék nem is különbözik annyira az előző generációktól, hiszen pont ugyanannyira éhezi az értékes és léleksimogató tartalmakat, mint bárki más.

A digitális nemzedékről szóló cikksorozat következő részében a számítógépes játékokról és azoknak pszichológiai vonatkozásairól is szó lesz, valamint a Z generáció sajátosságairól és a digitális pedagógiáról.

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS

Új város

Új város

Jezsuita bloggerek

Új ifjú